Sikkert et av de mest gjentatte spørsmålene fra de som ønsker å starte i YouTube-verdenen. Selv om svaret ditt er mer komplekst enn det kan se ut til å begynne med, er det mulig å gjøre et estimat avhengig av årstiden, innholdstypen vi laster opp og antall annonser vi inkluderer i den aktuelle videoen. . Aspekter som typen annonse eller inntrykk av den samme inkluderer også når du tjener penger på en video. Derfor vil vi denne gangen prøve å forutsi hvor mye penger det blir tjent på YouTube med en million besøk i 2019 .
Først og fremst, hvor mye betaler du på YouTube for 1000 besøk?
Det er praktisk talt umulig å gjøre et estimat på hvor mye du tjener på YouTube for hvert besøk. Faktisk håndterer YouTube alltid data fra tusen besøk med termer som CPC, CPM, CTR og RPM , som kan fås i YouTube Analitycs-delen. Den som interesserer oss for å estimere verdien av en video, er nøyaktig den siste: RPM.
Før vi forklarer disse konseptene, må vi huske på at det som virkelig gir økonomisk verdi til en video, er tilgangen (eller rettere, klikk) til annonsene som vises i videoen . Dette kalles et inntrykk eller inntrykk, og det er ekstremt viktig. Antall annonser som vises, påvirker også, selv om den økonomiske effekten er mye mindre.
Hva er RPM, CPM, CPC og CRT?
Når dette er avklart, er RPM det første begrepet som må evalueres når man bestemmer hvor mye penger som blir tjent på YouTube. RPM (inntekt per tusen visninger) beregnes basert på estimert inntekt og antall visninger av en video multiplisert med tusen . Det vil si at hvis vi har en video med 900 000 besøk og en estimert inntekt på 400 euro, vil beregningen bli oppnådd som følger:
- 400 euro av estimert inntekt (for eksempel) / 900.000 x 1000 = 0,44 euro
Resultatet er, som vi kan se, 0,44 euro for hvert 1000 besøk . For å beregne resultatene til annonsene, er den mest angitte verdien CPM, som indikerer kostnaden generert per tusen visninger, som du ikke besøker. Jo høyere CPM, desto høyere RPM får vi. I forrige video med inntrykk på 45.000 ville vi oppnå følgende figur:
- 400 euro av estimert inntekt / 45 000 x 1000 = 8,88 euro
Men hva er dette tallet avhengig av, og hvordan kan jeg øke den beregnede inntekten med de samme inntrykkene? CPC (kostnad per klikk) er det som etablerer pengene som annonsøren betaler til Google når de klikker på en bestemt annonse , og det avhenger helt av typen innhold vi publiserer.
Generelt har et bestemt emne (for eksempel "Hvordan sette opp servere i Linux" eller "Hvordan lage WordPress-plugins) høyere CPC enn et generelt tema (" Jeg spiser 10 hamburgere og ser hva som skjer "eller" Kanelutfordring " ).
For å se CPC for emnene, kan vi bruke verktøy som Mangools , som vanligvis betales. På bildet nedenfor kan vi se hvordan beløpet varierer fra ett emne til et annet etter nøkkelord.
Som konklusjon, og som vi har antydet i forrige avsnitt, jo høyere CPC, jo mer inntekt vil vi ha for hvert klikk som klikkes . Men hvordan kan vi få brukere til å klikke på en bestemt annonse? Dette begrepet måles gjennom CTR , og indikerer klikkfrekvensen for en bestemt annonse for totalt besøk. I dette siste aspektet er det eneste vi kan gjøre for å øke CTR, å lage innhold i henhold til annonseringen som vises i videoene våre for å få brukerne til å ha mer interesse for annonsene.
Et annet aspekt som bør tas i betraktning er antall annonser som er inkludert i en video. Videoer som er lengre enn ti minutter tillater manuell plassering av annonsestriper for å forbedre CTR. Vi har ikke tatt hensyn til aspekter som antall følgere, bevaring av publikum (hvor lenge en person ser på videoen vår), årstiden (i julen øker antallet annonsører, samt CPC), språket i videoen eller regionen til de viktigste tilhengerne (i USA kan CPC være dobbelt sammenlignet med Spania), men disse tre begrepene er gyldige for å forklare, i større eller mindre grad, opprinnelsen til YouTubes inntekt.
Så hvor mye penger tjener du på 1000 visninger på YouTube?
Tilbake til spørsmålet i begynnelsen, hvor mye tjener du på YouTube for hvert tusen besøk? Når man balanserer de nevnte aspektene og reklame som ikke mottar inntrykk (det er høyst usannsynlig å ha 1000 visninger i en video med 1000 visninger), beregnes nåværende verdier rundt euro . Det vil si at for hvert 1000 besøk vil vi få rundt en euro i fortjeneste.
Dette betaler YouTube for en million visninger
Basert på de tidligere estimatene, kan vi si at for hver million besøk betaler YouTube det avslappende tallet på 1000 euro . Dette er så? Dagens YouTubere sier nei. Et eksempel på dette er Wismichu, som for litt mer enn et år siden publiserte en Google Analytics-opptak med en video på nesten tre millioner besøk og bare $ 104 i fortjeneste .
Om noen dager drar jeg til Madrid, hvis det kommer dritt på dørene til kontorene som du vet at det var meg, @YouTubeEspanol. pic.twitter.com/wbppbTJyOo
- Isma (@Wismichu) 27. mai 2017
På den andre siden av mynten har vi Romuald Fons, en kjent SEO-sjef og nylig YouTuber som for noen måneder siden skrøt av å få mer enn 1000 euro per måned med en kanal med litt over 100.000 abonnenter og videoer som i ingen av tilfellene når til Wismichu-tallene.
Hvordan er dette mulig? Takket være spesialiseringen av innholdet. Innholdet i førstnevnte fokuserer utelukkende på videoer av generell karakter og med svært lav interesse fra annonsører. Dette fører til at RPM og CPM er veldig lave sammenlignet med videoene på Romuald Fons-kanalen.
Så hvor mye tjener du på youtube for en million visninger? Det nåværende anslaget er i de beste tilfellene mellom 400 og 800 euro, og til og med opp til 1000 , selv om det er vanskelig å etablere et tall av de grunnene vi nettopp har forklart.